رضایت کلی کارمندان از شغل خود، برآیندی از یه سری عوامله که مسائل مالی، تنها یکی از آنهاست. نقش مدیریت در افزایش رضایت شغلی کارمندان اینه که محیط کاری مثبتی بسازه، روحیه ی کارکنان رو تقویت کنه و منابع لازم اونا واسه انجام امور تفویض شده رو در اختیارشون بزاره. در این مقاله درباره عواملی که در رضایت شغلی کارکنان اثر دارن، می خونین.

شرایط کاری

کارمندان در طول هفته، زمان زیادی رو صرف کارشون می کنن و واسه همین، شرکتا باید سعی کنن شرایط کاری رو بهتر کنن. عواملی مثل تامین محیط کاری باز و گسترده به جای فضایی محدود و دلگیر، مبلمون راحت و استاندارد و تامین نور کافی باعث می شن شرایط کاری مطلوب تری ایجاد شه. در اختیار گذاشتن وسایل موثر و پربازده مثل لوازم بروز در بخش ی فناوری اطلاعات واسه کمک به کارکنان، موجب می شه اونا رضایت بیشتری از کارشون داشته باشن.

فرصتایی واسه پیشرفت

اگه کارمندان ببینن راه و فرصتی واسه پیشرفت و ارتقاء در حرفه شون دارن، احساس رضایت بیشتری در کار الان شون دارن و میدونن که با پذیرش مسئولیتای بیشتر، درآمد و پاداش بیشتری هم درانتظارشان هستش. خیلی از شرکتا، کارمندان شون رو تشویق می کنن تا مهارتای بیشتر و مهم تری رو یاد بگیرن تا فرصتای بیشتری واسه پیشرفت شون ایجاد شه؛ مثلا خیلی از شرکتا و سازمانا معمولا پرداخت هزینه های مربوط به دوره های آموزشی و تحصیلات دانشگاهی رو قبول می کنن. در بازبینی و مرور کارکرد سالیانه کارمندان، سرپرست یا مدیر باید نقشه راهی رو که تک تک کارکنان لازمه طی کنن و مهارتای جدیدی رو که واسه پیشرفت و ارتقاء در سازمان، باید یاد بگیرن، به طور شفاف و گویا به اونا نشون بده.

حجم کار و میزان استرس

داشتن مسئولیتای سنگین، حجم کاری زیاد و ضرب الاجلایی که انجام شون و رسیدن به اونا غیرممکن به نظر می رسه، حتی در مورد کوشاترین و متعهدترین کارمندان می تونه به رضایت شغلی آسیب بزنه. عقب ماندن از ضرب الاجلا باعث می شه اختلاف و درگیریایی بین کارمندان و مدیران ایجاد شده و نا آرومی و استرس در فضای کار بالا بگیره. خیلی وقتا، مدیریت به درد نخور و برنامه ریزیای ضعیف می تونه محیط رو ناآرام و ملتهب کنه؛ در اینجور وضعیتی، کارا در حالتی بحرانی و متشنج انجام می شن چون مدیر یا سرپرست، زمان کافی در اختیار کارکنان قرار نمی ده تا وظایف شون رو خوب بکنن یا اصلا ممکنه تعداد کارکنان واسه انجام اون وظایف کافی نباشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه افرادی به هیچ وجه واسه دوستی با شما مناسب نیستن؟ "

برنامه-ریزی

احترام دوطرفه بین کارکنان

کارمندان دوست دارن همکاران شون با احترام با اونا رفتار کنن. محیط کاری غیردوستانه و دشمنی آمیز و کارکردن با افراد بی ادب و بداخلاق، از عواملیه که رضایت شغلی رو کم می کنه. بررسی ای که در آگوست سال ۲۰۱۱ انجام شد و نتایجش به وسیله FoxBusiness.com منتشر شد، نشون داد که ۵۰ درصد از پاسخگویان به سوالات این تحقیق، به گفته خودشون تجربیات خیلی از گستاخی و بی ادبی در محیط کارشون دارن و ۵۰ درصد هم باور داشتن در محل کارشون، سطح روحیه و اخلاق در وضعیت ضعیفیه. مدیران باید در اختلافا پادرمیانی کنن و پیش از اینکه مشکلات جدی و پیچیده تری ایجاد شه با نظم و اقدامات انظباطی، درگیریا رو حل و فصل کنن. به کارمندان هم باید یادآوری شه که در رفت و امد با همکاران، چه رفتارهایی نامناسب و غیرقابل قبوله.

رابطه با مدیران و سرپرستا

مدیران لایق و موثر میدونن که کارمندان شون واسه سعیایی که می کنن و دستاوردهایی که دارن، نیازمند تشکر و پاداش و تشویق هستن. کارمندان هم باید بدونن که مدیر و سرپرست شون همیشه با روی باز پذیرای گفتگو در مورد مسائل و نگرانیای آنهاست؛ موضوعاتی که روی توانایی و موثری کارکنان اثر گذاشته و رضایت شغلی شون رو تهدید می کنه.

پاداشای مالی

جدا از اینکه حقوقی که کارمند دریافت می کنه، نگاه و نظری که در مورد میزان عدالت و انصاف در حقوق و امتیازات داره هم در سطح رضایت شغلی اش موثره. شرکتا باید سازوکار مناسبی واسه آزمایش کارکرد کارکنان داشته باشن و واسه اونایی که عملکردشون بهتره، افزایش حقوق در نظر بگیرن. فرصتای تشویقی خاص مثل پاداش، اضافه حقوق، مرخصی یا سفر هم موجب افزایش انگیزه و رضایت شغلی در محل کار می شن.

منبع : smallbusiness.chron.com


دسته‌ها: آموزشی