ورزش یوگا از همه مشکلات عبور می کنه، همه جا در دسترسه و همه سنای و قشرها اونو تمرین می کنن؛ از کودکان و نوجوانان تا سن بالا ترها و ستارهای هالیوود. حتی در طبیعت هم میشه اونو دنبال کرد، جشنوارهای بزرگی از شرق تا غرب دنیا براش به وجود اومده و همه جا محبوبه. کی نمی خواد شادی، هوش، روشنی ذهن، سرزندگی، سلامت جسمی، خلاقیت، هدف، اتصالات الهی، اعتماد به نفس و قدرت بیشتری داشته باشه؟ همه می تونن یوگا کار کنن و در همون لحظه از امتیازات جسمی، روحی، احساسی و الهی اون بهره ببرن.

خلاقیت-خلاقانه

با خوندن این مقاله، ببینین که چه جوری علم فواید ورزش یوگا رو اثبات می کنه.

 

بی.کِی.اِس اینِگار (B. K. S. Iyengar) که بنیان گذار سبک خاصی از یوگا به نام «یوگای اینگار» است و به عنوان یکی از قدیمی ترین مربیای این علم در دنیا شناخته می شه، می گه: «یوگا به عنوان یک علم باستانی اما کامل با سِیر تکاملی آدم سر و کار داره. این سیر تکاملی شامل همه جنبه های وجود آدم از سلامت بدن تا خودشناسیه.»

علم امروزی تایید کرده که تمرینای یوگا واسه سلامت جسمی مفید هستن و باعث می شن کارکرد ذهن و سیستم دفاعی بدن، تراکم استخوانا، کارایی سیستم عصبی و قدرت آدم بهتر شه. بیشتر از ۳۶ میلیون نفر در آمریکا یوگا کار می کنن و از امتیازات اون شامل افزایش قدرت بدن، آرامش ذهن، شادی و کاهش استرس استفاده میکردن.

آرامش

لحظه ای وود بِسانت (Annie Wood Besant)، جامعه شناس، عارف و فعال حقوق زنان، می گه: «ورزش یوگا یک علمه، نه یک جریان خیالی مبهم. یوگا به عنوان یک علم کاربردی یه سری از قانونای منظمه که واسه رسیدن به یک هدف مشخص استفاده می شه. این علم قانونای روانشناسی رو به کار میگیره تا هوشیاری و آگاهی آدم رو در هر زمینه ای و هر جا که باشه بالا ببره و از اونا واسه یک هدف خاص استفاده کنه. این استفاده ی منطقی از قانونایی که هوشیاری رو بالا می برن دقیقا همون کاری رو می کنه که بقیه ی بخشای علم هم انجاممی دن.»

دکتر لُرِن فیشمَن (Loren Fishman)، مربی یوگا و پزشکیه که از اون در درمانای پزشکی اش استفاده می کنه تا مشکلاتی مثل سفت شدن عضلات یا ورم مفاصل رو برطرف کنه. اون در یک مصاحبه با سایت خبری «LiveScience» می گه: «تعداد خیلی از تحقیقات نشونمی دن که ورزش یوگا اثرهای شگفت انگیزی روی ذهن، سیستمای عصبی مرکزی و دفاعی بدن داره. یوگا لایه های غشایی مخ رو کلفت تر می کنه. این لایه ها با یادگیری و انعطاف پذیری عصبی بیشتر در رابطه هستن و به شما کمک می کنن چیزای جدید یاد بگیرین و روش انجام کاراتون رو تغییر بدین.»

علم پشت ورزش یوگا و استرس

علم اعصاب که پشت یوگاه می تونه توضیح بده که به چه دلیل یوگای معمولی اینقدر در کاهش استرس و ایجاد برابری در بدن مؤثره. علم اعصاب هم اینجور می تونه به شما کمک کنه تا تمرینای یوگای تون رو عمیق تر بکنین و روی مواردی که قبلا نسبت به اونا بی توجه بودین بیشتر تمرکز کنین.

دکتر میثو استرونی (Mithu Storoni)، دکترِ عصب شناس و مربی یوگا، اصول بنیانی پشت اون و استرس رو توضیح می بده: «تو ذهن هر کدوم از ما دو قسمت هست که نقش اساسی رو در استرس بازی می کنن. اونا عملیات مربوط به احساسات و شناخت رو انجاممی دن. پس من به اونا «هوش هیجانی» و «هوش منطقی»، می گم. هوش هیجانی به بادامه ی مغز (آمیگدال)، اتصالاتش و ساختارهای پیش مغز شامل لایه رویی پیش مغز می گن و هوش منطقی شامل لایه پشتی پیش مغز و بقیه ی قسمتای پوسته ، قسمتایی از کمربند پوسته و قسمتایی از هیپوکَمپوسه. هوش هیجانی می تونه «واکنش هیجانی» رو از راه دستگاه عصبی سمپاتیک شروع کنه و باعث شه که آدرنالین و کورتیزول خون بالا برود. اما هوش منطقی همیشه سعی می کنه تا این هیجان رو خاموش کنه و هوش هیجانی رو کنار بزنه. هر چقدر هوش منطقی مون قوی تر شه این دو کار رو بهتر انجام می بده. وقتی واکنش هیجانی ما قطع شه سیگنال دستگاه عصبی پاراسمپاتیک مون وصل می شه. این سیگنال بدن رو آروم می کنه. پس به کمک هوش منطقی بالا، آرامش هم به دست میاد.»

بی.کی.اس لینگار می گه: «یوگا نه تنها روش نگاه آدم رو عوض می کنه، بلکه خود آدم رو هم تغییر می بده.»

دکتر استونی هم می گه: «واکنشای استرس و سیگنالای آرامش از راه یک راه مشخص درون بدن حرکت می کنن که بعضی قسمتای این راه قابلیتی دارن که می تونن این سیگنالا رو قطع و یا وصل کنن. گردن یکی از اعضاییه که تعدادی از این مسیرها از اون عبور می کنن. ورزش یوگا این چرخه یک پارچه ی استرس رو در دو سطح کنترل می کنه. اول، هر وقت ما یک حرکت رو انجام می دیم و در همون وضعیت، بدون حرکت باقی می مانیم و سعی می کنیم که متمرکز باشیم یا تعادل مون رو حفظ کنیم ذهن منطقی مون فعاله. وقتی رو به جلو خم میشیم سیگنال آرامش مون از راه راه های ارتباطی درون گردن مون وصل می شه. پس به جلو خم شدن و هم زمان تمرکز کردن باعث می شه ذهن منطقی و سیگنالای آرامش با هم آزاد شن.»

ورزش یوگا ساختار شیمیایی ذهن تون رو تغییر می ده

یوگا شامل یک ورود حساب شده و باتفکر به یک وضعیت، حفظ اون و بعد یک خروج کنترل شده از اینه. دکتر استونی می گه که وقتی این کار رو انجام می بدین پوسته ی رویی جلوی استخوان فعالیت زیادی داره تا تمرکز و آرامش تون رو حفظ کنین. وقتی یک ژست بگیرین لایه های پیش مغز سیگنال سیمپاتیک رو کنترل می کنه و شما رو متمرکز نگه می داره. به این شکل با انجام تمرینای یوگا سیگنالای استرس رو کنترل می کنین. اون وقت ذهن تون یاد میگیره که چه جوری حتی وقتی این تمرینات رو انجام نمی بدین هم این کار رو بکنه. با تمرین می تونین در شرایط سخت هم خودتون رو کنترل کنین.

یوگا مواد شیمیایی درون مغز که باعث احساس خوب می شن رو بیشتر می کنه. این علم سطح مواد شیمیایی مغز مثل گابا، سِرتونین و دوپامین رو بالا می بره. این مواد مسئول حس رضایت و آرامش هستن. این انتقال دهندهای عصبی به وسیله داروهای ضد افسردگی و ضداضطراب که واسه درمان روحیه ی آدم استفاده می شن هدف گیری می شن، اما یوگا نشون داده که می تونه اضطراب و افسردگی رو کاهش داده و حتی درمان کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چند قدم مؤثر واسه ایجاد تغییرات مهم در زندگی

ورزش یوگا احساسات رو متعادل می کنه

یوگا دستگاه عصبی پاراسمپاتیک، که مسئول آروم کردنه رو تحریک می کنه. با فعال شدن دستگاه عصبی پاراسمپاتیک فرایند بازسازی و درمان در بدن شروع می شه. خون از غدد درون ریز، اندامای گوارشی و چرخه های لنفاوی عبور می کنه. فشار خون و ضربان قلب کمتر می شن و مواد مغذی درون غذاها بهتر جذب می شن و چون چرخه خون رو بهتر می کنه سمای بدن راحت تر دفع می شن.

دکتر تیفانی فیلد (Tiffany Field)، یک نویسنده ی معتبر و مدیر مؤسسه ی تحقیقاتی Touch در دانشگاه میامی نشون داده که یوگا چه اثرهای مثبتی روی اضطراب، افسردگی، درد، قلب و عروق، سیستم دفاعی بدن و بارداری داره و یک کتاب نوشته که نتیجه تحقیقاتش در مورد فواید اونو نشون می بده.

ایندرا دوی (Indra Devi):

«یوگا یک راه رسیدن به آزادیه. با تمرین همیشگی میتونیم خودمون رو از ترس، اضطراب و تنهایی نجات دهیم.»

دکتر فرزانه سراج (Farzhana Siraj)، متخصص یوگا باور داره که این ورزش یک وسیله شفابخش عالیه. اون می گه: «ما احتیاج داریم که تو ذهن و بدن مون فضا بسازیم. مهم ترین اصلی که فلسفه ی علمی یوگا از اون میاد پرانا (یه جور تنفس یوگا) با فضاست. همونجوریکه واسه فضا داشتن تو ذهن باید افکار رو از خودتون دور کنین در بدن هم باید اینجور کاری رو بکنین. وقتی بدنمون رو کش می دیم این فضای خالی رو ایجاد می کنیم. حتی وقتی دو گیاه رو در یک گلدان بچپانید رشد نمی کنن چه برسه به سلولا! اونا هم به فضای کافی احتیاج دارن که ما باید واسه شون جفت و جور کنیم. وقتی فضای کافی وجود داشته باشه پرانا جریان پیدا میکنه. هر جا پرانا باشه سلامتی هم هست.»

ورزش یوگا یک وسیله واسه درمان زخمای روحی و روانی

استفاده از یوگا واسه درمان مشکلات روحی و روانی روز به روز بیشتر می شه و در مورد مشکلات استرسی هم موفق بوده. ریچارد میلِر (Richard Miller) که یک روانشناس و مؤسس iRestه (مؤسسه ی تحقیقاتی که مربی و برنامه های آموزشی رو طبق تمرینای باستانی یوگا عرضه می کنه) باور داره ترکیبی از روانشناسی امروزی و تمرینای چند هزار ساله ی یوگا دسته هایی از مراجعین که سربازای کهنه کاری با مشکلات و مشکلای استرسی و آسیبای ذهنی بودن رو نجات داده. اون می گه: «اینا کسائی هستن که خیلی زخمی شدن، بیشتر شون افسردگی شدید دارن و واسه ۶ تا ۹ ماه یا بیش تر تمرین داده می شن. ما می دونیم که یکی از آثار مشکلای استرسی اینه که افراد حس می کنن از خودشون و دنیای دور شون جدا شدن. با انجام تمرینای یوگا نیدرا (Yoga Nidra) این افراد حس می کنن که دوباره به خودشون و جهان دور شون وصل می شن و دوباره بعد از مدتا جنگ به خونه، خونواده و زندگی روزمره شون برگشته ان.»

خونواده

دومِنیکا دوانینگ (Dominica Dawning) یک مربیه و با پناهندها کار می کنه. اون باور داره که چیزی که واقعا در روانشناسی فراموش شده، بدنه. دومنیکا می گه: «چون من با پناهندها کار می کنم می بینم که در مورد مشکلات بازماندها، بدن نقش مهم تری بازی می کنه چون اونا خشونت، آسیب و شکنجهای جسمی رو تجربه کردن. یوگا جدا از اینکه اینکه آثار قوی روی سیستم عصبی داره واقعا به اونا کمک می کنه. ما با آموزش پرانایاما (یه جور تمرین تنفسی) و تنفس درست به اونا کمک می کنیم که از نفس کشیدن به عنوان یک قدرت در زندگی شون استفاده کنن و این قدرت نگرانیای شون رو برطرف می کنه. به سرعت می تونین تغییرات رو حس کنین. اونا صاف می شینن، بیشتر دقت می کنن، آروم تر و سرزنده تر می شن ، و به خاطرهای گذشته هم فکر نمی کنن.»

یوگا سریع ترین جنبش دنیای امروز ماست. در عرض ۴ سال تعداد افرادی که در آمریکا یوگا کار می کردن دو برابر شده.

کارین گورِل (Carin Gorrell)، ویرایشگر مجله یوگا، می گه: «الان مردم خیلی از همه سنای به امتیازات این علم مثل کنترلِ استرس و انعطاف واسه سلامتی ایمان آورده ان. یوگا یک صنعت در حال پیشرفت و پیشرفت.»

یوگا اونقدر در سلامتی و زندگی بعضی افراد مهم و محبوبه که روز جهانی یوگا هم هست و به وسیله سازمان ملل هم به رسمیت شناخته شده. روز پرانرژی ۲۱ ژوئن (۱ تیر) رو واسه این تمرین باارزش و باستانی، که زندگی خیلیا رو در سر تا سر دنیا بهتر می کنه، جشن می گیرن.

سایت UPLIFT یک فیلم عالی از مراسم روز یوگا درست کرده که سفر یوگا از ریشه اش در هند تا جهانی شدن و پذیرش اون به وسیله علم امروزی به عنوان یک وسیله واسه سلامت روان رو هم دنبال می کنه. فیلم «علم پشت یوگا» یک تحقیق علمی از امتیازات یوگاست که شامل مصاحبهایی با محققان، پزشکان و مربیای معروف یوگا می شه. این فیلم آزاد تنها بخشی از یک اتفاق آنلاین و منحصربه فرد به نام «اوج روز یوگا» است که می تونین از راه اون به صحبتای مربیای امروزی یوگا و دکترایی که سعی می کنن از یوگا به عنوان یک روش درمانی استفاده کنن، بهره ببرین.

یوگا درمانی

الان خیلی از شاخه های اصلی پزشکی از یوگا به عنوان یک روش درمانی استفاده می کنن. تحقیقات نشون داده که یوگا نقش مهمی در بهبودی داره؛ به ویژه در مواردی که با استرس درگیر هستن، به بهتر شدن وضعیت سلامتی و تندرستی کمک می کنه.

زمینه های یوگا درمانی روز به روز بیش تر می شن و بیمارستانا هم سعی می کنن که مراکز یوگا درمانی رو به عنوان بخشی از روشای تکمیلی سلامتی به مجتمعای پزشکیِ تخصصی شون اضافه کنن.

در سالای گذشته بچهایی که اوتیسم (یه جور بیماریه که باعث مشکل در ارتباطات کلامی و رفتاری می شه) یا مشکلات دیگری داشتن با کمک یوگا درمانی پیشرفت زیادی کردن. یوگا به درمان خیلی از مشکلات جسمی کمک می کنه و استفاده از یوگادرمانی به عنوان یک روش کمکی در کنار بقیه روش ها روز به روز بیشتر می شه.

منبع : upliftconnect

دسته‌ها: آموزشی