تا به حال پیش اومده که در محل کار، «قبل از مغزتون، دهن تون رو به کار بندازین» بدون اینکه به نتایج اون فکر کنین؟ یا ترجیح میدید به چیزی پناه ببرین که محققان فرانسیس جی. میلیکن و الیزابت وُلف موریسون (Frances J. Milliken and Elizabeth Wolfe Morrison) اونو جوابِ امنِ سکوت می گن؟

 

وقتی در محل کار با روشنی درباره چیزی صحبت کرده و یا حس تون نسبت به تصمیم یا باور ای رو میگید، باید قبل از اون به چند نکته مهم فکر کنین.اینکه چه زمانی و چیجوری نظر خود رو میگید، می تونه اثر مهمی بر موفقیت تیم و سازمان تون داشته باشه. این کار می تونه عامل مهمی در خوب انجام دادن وظیفه تون و شکل دادن به اعتبار شغلی تون باشه.

خیلی از افراد معمولا تمایلی به مطرح کردن نظرات شون در محل کار ندارن، چون نگران واکنشی هستن که دریافت می کنن. در این مقاله، ما بررسی می کنیم که چه زمانی بهترین وقت واسه به روشنی صحبت کردنه و چه جوری می تونین این کار رو به حرفه ای ترین شکل ممکن انجام بدین.

به چه دلیل بیان نظرتون مهمه

دلیل اصلی اعلام نظر کردن، مشارکت در ایجاد نتیجه ای بهتره. زیر سؤال بردن، به رقابت کشیدن، اضافه کردن یا برجسته کردن نکته ای می تونه باعث برانگیخته شدن بحث شه و نظرات و دیدگاههای افراد دیگر رو به خود جلب کنه. می تونه باعث بهتر شدن فرآیندها یا تغییرات هدفمند شه، قبل اینکه مسائل کوچیک تبدیل به معضلات بزرگ شن، می تونه توجه ها رو به اونا جلب کنه و دعواا رو حل کنه. با این کار، علم جمعی سازمان تقویت می شه، سعیای خلاقانه بهبود پیدا می کنن و در آخر باعث موفقیت مالی می شه. می تونه اعتبار شما رو به عنوان یکی از اعضای بسیار مؤثر تیم زیاد کنه.

بیان کردن حرف دل تون، می تونه از نظر شخصی هم فایده داشته باشه. باعث می شه با خودتوناحساس راستی بیشتری کنین، به شما حس بزرگ بودن می ده و به ساختن اعتماد به نفس تون کمک می کنه. شما می تونین با این کار تعهد و پشتیبانی خود رو نسبت به سازمان نشون بدین و بهش دسته از همکاران تون که ساکت تر هستن انگیزه بدین که دفعه ی بعد اونا هم با روشنی صحبت کرده و حرف دل شون رو بزنن.

تحقیقات نشون داده ان که حرف نزدن می تونه زیان بار باشه. اگه سکوت کنین یا نظرات تون رو رد کنین، سازمان تون از علم، نظرات و ایدهاتون استفاده نمی کنه. با اینکه بیانِ نکته ای سخت ممکنه خطرناک باشه، ساکت ماندن هم می تونه نتایج خطرناکی داشته باشه و باعث می شه مدیرتون به شما بیشتر به چشم یک دنباله رو نگاه کنه تا یک رهبر.

چه زمانی با احتیاط بودن مهمه

اگه بیان کردن نظرات و افکارمان به سکوت ارجحیت داره، پس به چه دلیل همه این کار رو نمی کنن؟ بعضی از افراد از این کار می ترسن. محققان به این نتیجه رسیدن که افراد از اینکه برخورد بقیه با اونا منفی باشه، نگران هستن. اونا می ترسن که به چشم افرادی انتقاد گر، دعوا طلب و متعرض دیده شن. ، خیلی از افراد ممکنه به دلیل خطر افشاگر شناخته شدن، از این کار طفره برن؛ چراکه این کار ممکنه به از دست دادن شغل شون منجر شه. جالبه بدونین در بعضی از فرهنگای بسته و با احتیاط، اعلام نظر کردن به یه جور بی احترامی حساب می شه.

نکته:

در بعضی از کشورها، افشاگرها ممکنه در مقابل تنبیه، یا هرگونه رفتار منفی و اخراج محافظت شن. مثلا، در انگلستان شخص افشا کننده باید اول پیش کارفرما یا شخص سومی قرارداد صلاحیت برملاسازی امضاء کنه تا این محافظت شامل حالش بشه. این قرارداد شامل برملاسازیایی درباره حملات جنایی، نقض هرگونه تعهد قانونی، بی عدالتی، در خطر قرار گرفتن سلامتی و امنیت افراد، آسیب به محیط زیست یا مخفی کاری عمدی در مورد هر یک از موارد فوقه. قبل از هر نوع فعالیت افشاگرانه حتما با یک وکیل یا مشاور قانونی مشورت کنین و مراحلی رو که در این مقاله توضیح میدیم، دنبال کنین.

دانستن زمان حرف زدن…

انتخاب زمان حرف زدن می تونه خیلی حساس باشه؛ به موقعیتای زیر توجه کنین.

  • زمانی که مدیر یا همکاران تون در جستجوی نظرات و ایده ها هستن. در جلسات طوفان فکری و گروه های بحث آزاد عضوی فعال در تیم باشین. سکوت کردن در اینجور زمانی به عنوان بی علاقگی و تنبلی شناخته می شه.
  • وقتی این کار، کارِ درستیه. تصمیم گیری واسه اینکه چه زمانی حرف زدن، کاری صحیحه، به شرایط بستگی داره. مثلا، زمانی که نگران یکی از اعضای تیم هستین، از مشکلی در محصول آگاهی پیدا می کنین، نگران آبروی برند هستین، از رفتاری نامناسب رنجیده اید یا زمانی که خودتون یا ارزشای سازمان تون در خطر قرار دارین(خصوصا اگه شما مدیر هستین)، بهترین وقت واسه حرف زدنه. وقتی انگیزهاتون مثبت هستن و از نتایج ساکت ماندن می ترسین، به طور ذاتی میدونید چه زمانی باید وارد عمل شید. البته بهتره همیشه با احتیاط باشین و مراحلی که در بالا اشاره شد رو دنبال کنین.
  • زمانی که از رفتار غیرقابل قبولی آگاهی پیدا می کنین. هیچکی نباید مورد بی عدالتی قرار بگیره. اگه شما شاهد یا قربونیِ رفتاری غیر قابل قبول هستین، این موضوع رو با مدیر تون یا بخش منابع انسانی در بین بذارین.
  • زمانی که متوجه عملی خلاف قانون میشید. گزارش رفتارهای خلاف قانون اجباریه، به ویژه اگه فرد بانفوذی در شرکت هستین و به ویژه اگه موضوع به پولشویی مربوط می شه. (این ممکنه بسته به قوانین محلی فرق داشته باشه.)
  • پول-نام-تصویر

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چند قدم ساده واسه شبکه سازی و افزایش فروش

با این حال، این کار ممکنه سخت باشه و نتایج جدی مثل اخراج شدن به دنبال داشته باشه. اول درباره سیاستای مربوط به فعالیتای افشاگرانه در سازمان تون اطلاعات کسب کنین و اگه اینجور سیاستایی وجود دارن، حتما اونا رو دنبال کنین. از حقایقی که قصد افشای اونا رو دارین مطمئن شید، با بقیه مشورت کنین و با احتیاط باشین. اگه سیاستای افشاگرانه وجود ندارن، اول موضوع رو درون سازمان مطرح کنین و اگه اقدامی صورت نگرفت، اون وقت می تونین خارج از سازمان به دنبال مشاوره بگردید. (بهترین نقطه شروع، مشورت با یک وکیله.)

نکته:

حتما ایمیلا و یادداشتای جلسهای مربوط به این موضوع رو ثبت کنین تا زمانی که خواستین موضوع رو مطرح کنین، بتونین به اونا دسترسی داشته باشین. بخش منابع انسانی سازمان یا برنامه حمایت از کارکنان ممکنه بتونن در نتایجی که این برملاسازی ممکنه واسه تون داشته باشه، به شما کمک کنن. می تونین از حمایت همکاری قابل اعتماد یا نمایندگان اتحادیه هم استفاده کنین.

و چه زمانی نباید حرف بزنین …

اینجا چند مثال از زمانی میاریم که سکوت پیشنهاد می شه:

  • وقتی عصبانی یا احساساتی هستین. جواب دادن در لحظه همیشه عاقلانه نیس، چون ممکنه حرفایی بزنین که واسه تون پشیمانی به بار بیارن. خودتون رو کنترل کنین، خوب فکر کنین و اونا رو به شکل کنترل شده ای وقتی آروم هستین بگید.

نکته:

زمانی که به روشنی حرف میزنین، نشون دادن خشم می تونه قوی باشه. مثلا، وقتی مسائل به طرف راه اشتباه در حرکت هستن و شما باید جلوی اونا رو بگیرین، یا زمانی که می خواید به بقیه انگیزه بدین. با این حال، دقت کنین که خشم باید به دلایل سازنده مورد استفاده قرار بگیره و نه فقط واسه اینکه خودتون رو خالی کنین. به یاد داشته باشین که اون دسته از اعضای تیم که احساس ترس یا مورد توهین یا بی عدالتی قرار گرفتن می کنن، می تونن از شما شکایت کنن.

  • اگه تصمیم دارین نظرتون رو در ملأ عام مطرح کنین. زیر سؤال بردن و انتقاد کردن از سازمان یا همکاران تون در ملأ عام، ممکنه نتایج بدی داشته باشه و متهم به سوء مدیریت شید. می تونین به دلیل نبود رازداری مورد اتهام قرار بگیرین (مثلا، در مورد وکلا یا پزشکان) که ممکنه پیگرد قانونی به همراه داشته باشه.
  • وظیفه ی خود رو در مقابل کارفرماتون مهم تر از هر چیز بدونین. حرف زدن و برملاسازی در ملأ عام همیشه کار درست و مناسبی نیس و شاید در قرارداد کاری تون، بخشی مربوط به رازداری وجود داشته باشه که شما رو از این کار منع کنه. بعضی وقتها باید جلوی خودتون رو بگیرین و کاری که از شما خواسته شده رو انجام بدین، چه موافق باشین و چه مخالف. اگه انجام این کار واسه تون سخته، پس شاید وقت اون رسیده که دنبال کار دیگری بگردید.

چیجوری حرف بزنین

دانستن اینکه چه باید بگید و چیجوری اونو بگید، بسیار مهمه. با روشنی حرف زدن در مقابل رئیس یا همکاران، کاریه که در منطقه امن افراد خیلی کمی قرار داره. اینجا چند نکته رو مطرح می کنیم که می تونن سودمند باشن. هیچ راه حل وجود نداره که در همه موقعیتا جوابگو باشه، پس بهتره انعطاف پذیر باشین و از بهترین قضاوت تون استفاده کنین.

لحظه درست رو انتخاب کنین

در بعضی فرهنگا به روشنی مخالفت کردن با شخصی، قابل قبول نیس، خصوصا اگه در جایگاه قدرت هستین، در این موقعیت، می تونین خواسته جلسه ای خصوصی کنین تا بتونین به حالات فرد تسلط بیشتری داشته باشین و برابر با اون اقدام کنین. یک راه دیگر اینه که افکارتان رو به شکل نوشته شده بگید، تا بتونین سر فرصت افکارتان رو جمع کرده و منظم شون کنین. یک مدیر خوب، نظرات شما رو قبول می کنه، حتی اگه مخالف نظر خودش باشه. تکرار حرف تون می تونه غیرضروری و تحریک کننده باشه و هیچ نتیجه ای در تأثیرگذاری نظرتون نداره. مراقب باشین که از مدیرتون سؤالات مستقیم و رُک نپرسید و اونو خجالت زده نکنین.

حقایق رو آماده کنین

با تحقیق و آماده کردن نقطه نظر خود، اثر حرف تون رو به بیشترین حد برسونین. نکته ای که می خواید مطرح کنین رو به عنوان یک نظر پیشنهاد بدین و نه یک حقیقت. واسه تشویق کردن مدیر و همکاران تون به فکر کردن در مورد حرفی که میزنین، و واسه پرهیز از اینکه فردی «همه چیز دان» شناخته شید، از اونا سؤال بپرسید.

لحظه رو بررسی کنین

شاید همیشه زمان کافی واسه آماده شدن نداشته باشین. معمولا در اینجور زمانی حرف زدن فی البداهه اتفاق میفته. مراقب زمانی که مجبور هستین در لحظه فکر کنین باشین. ممکنه احساسات تون بالا بگیرن و نتونین بحث رو اون گونه که باید شکل بدین، پس به روشنی حرف زدن، بعضی وقتا ممکنه نتیجه برعکس داشته باشه. نفس عمیق بکشین، و قبل اینکه شروع کنین، همه حولوحوش رو در نظر بگیرین. حرفه ای و سازنده رفتار کنین تا موردقبول بقیه قرار گیرید.

مقابله با جواب

اگه آمادگی کامل داشته و نظرات تون رو خوب بررسی کرده باشین، احتمال اینکه با اونا برخورد مثبتی شه زیاده. حتی اگه مدیر یا همکاران تون با دیدگاه شما موافق نباشن، تحت اثر جربزه و خلاقیت شما قرار خواهند گرفت. اگه نظرات تون با برخورد منفی روبرو شد، شاید باید یکی از این دو راه رو انتخاب کنین. یا می تونین بازخوردها و موقعیت رو قبول کنین و خود رو با اونا موافق کنین، یا اگه حس می کنین قدرت کافی دارین، به راه تون ادامه بدین.

جربزه-عنوان-عکس

خلاقیت-خلاقانه

دسته‌ها: آموزشی