بازار پر رقابت امروزی، شرکتا و بازاریابان رو بر اون داشته که با موضوع فروش به طور جدی برخورد کنن و فقط از فروشندگان حرفه ای و خبره واسه فروش جنسای خود استفاده کنه. فروشنده امروزی باید در تماس نزدیک با مشتری باشه و نقش راهنما و مشاور اونو داشته باشه (فروش حرفه ای – ری ای چیت وود). به این منظور شناخت مشتری و راه های رابطه با اون و هم اینجور حفظ و پیشرفت رابطه با مشتری، بسیار دارای اهمیته. الان افراد بیشتر وقت خود رو در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی می گذرونن، و این واسه شما فرصتی عالیه که خیلی از مشتریان پنهون خود رو در اون پیدا کنین و با استفاده از تکنیکای معرفی شده در این مقاله واسه شبکه سازی، روابط خود رو با اونا به حد مطلوب برسونین و به تعدادشان اضافه کنین.

چه بخواهید توانایی خود رو واسه یک فرصت کاری ارائه کنین چه محصول یا خدمتی رو عرضه کنین، به گروهی از افراد مختلف و شبکه سازی احتیاج دارین. به یاد داشته باشین که در دنیای فروش پشتیبانی دراز مدت، چیزی طبیعیه و مهم نیس که شما از نظر مشتری پنهون، چقدر جذابید، ممکنه روزی خواسته هاتون رو رد کنن. پس باید در لیست بازار یابی تون مشتریان پنهون زیادی داشته باشین. همین طور باید در مراحل مختلف جلو رفتن کارتون، روابط زیادی بسازین.

بیایید درباره چند راه ساده واسه یافتن افراد و پیشرفت روابط با اونا صحبت کنیم. همه افرادی رو که می ببینن به مشتریانِ دست به نقد شما تبدیل نمی شن، اما می تونیم در همه روابط زندگی و کار و کاسبی موفق شیم. یعنی ایجاد رابطه موافق و لذت از تجربه؛ حتی متوجه نمی شین که چه جوری این اتفاق روی می ده!

چند قدم ساده واسه شبکه سازی و ایجاد روابط موافق به طور طبیعی

  • موفقیتای گذشته رو مرور کنین. در گذشته از کجا و چه جوری مشتریان پنهون رو پیدا کردین؟ فهرستی از مشتریان آماده کنین و بنویسین که اونا از کجا اومدند. این ردیابی خیلی مهمه، پس نگه داشتن اطلاعات تون در اکسل یا CRM آنلاین فکر خوبیه. اگه در بین بررسی روند خاصی رو پیدا کردین، از اون استفاده کنین. طرحی رو بسازین که در اون بخش بازاریابی کنین و موفقیت تون رو دوباره بسازین.
  • برنامه های اجتماعی ای رو پیدا کنین که مشتریان احتمالی تون بیشتر اوقات خود رو در اونجا صرف می کنن. اگه حضور در چندین برنامه از رسانه های اجتماعی براتون سخته فقط در یکی از سایتایی حضور داشته باشین که مشتریان پنهون رو در اونجا می ببینن. Linkedin واسه من حکم اتاق هیئت مدیره ی قدرتمندی داره و من در این محل موفقیت بسیاری در ایجاد قرارهای مجازی دارم. به یاد داشته باشین که رسانه های اجتماعی مثل محافل قدیمی صمیمی مفیدند. وارد اتاق میشید، به صحبتا می پیوندید، با چند نفر دست میدید و با افراد جذاب تر رابطه برقرار می کنین. واقعا به همین سادگیه.

  • آخرین بار کِی تبلیغاتی رو واسه مشتریان تون ارسال کردین؟ برنامه مشخصی واسه ارسال دارین؟ برنامه های در رابطه چه جوری؟ یادآوری به دوستان و خونواده مشتریان خوب رو فراموش نکنین. البته دوستان تون شما رو حمایت می کنن، اما همیشه نمی تونن. تضمینی نیس که وقتی افراد جدید رو ملاقات می کنن، بازم در ذهنشون حضور داشته باشین.
  • خونواده

  • در جلسات و رویدادهایی که چیزی یاد می گیرین شبکه سازیای رودررو ترتیب بدین. اگه به موضوع علاقه مند هستین، بیشتر در بحث درگیر شده و انرژی بیشتری دارین. الان تمایل به ماندن در پشت کامپیوتر می تونه عالی باشه تا حدی که احتیاج نیس دفتر رو ترک کنیم تا با دنیای بیرون رابطه برقرار کنیم. پس خود رو مجبور کنین که کمه کم یک بار در هفته یا اگه می تونین دفعات بیشتری قرار ملاقات بذارین.
  • ببینین دوستان و همسالان رسانه های اجتماعی تون با چه کسائی رابطه برقرار کردن و از اونا بخواهید که شما رو به دوستان شون معرفی کنن. اینم راه بسیار خوبی واسه پیشنهاد به Linkedinه.
  • پیشنهاد کنین که به عنوان مهمون در پادکست شون حضور داشته باشین و پستایی رو در وبلاگ بنویسین. با این کار نه تنها می تونین با هزاران نفر رابطه برقرار کنین، بلکه می تونین رابطه قدرتمندی با وبلاگ نویسان/ تهیه کنندگان پادکست برقرار کنین. من با چند نفر از مهمانان پادکستم رابطه دوستی خوبی برقرار کردم؛ این یک فرصت فوق العاده. یادتون باشه اگه میزبان این اجازه رو به شما داد هدیه ی آماده ای داشته باشین.
  • توجه کنین که چه کسائی شما رو در توییتر دوباره توییت می کنن و چه کسائی واسه بروزرسانیای فیسبوک تون کامنت می ذارن. اگه کسی شما رو دوباره توییت می کنه تشکر کنین و با اون رابطه برقرار کنین… شما یک مخاطب دربند دارین!
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چند قدم مؤثر واسه ایجاد تغییرات مهم در زندگی

خیلی از افراد در این مرحله کُند عمل کرده و فرصت رو از دست میدن، پیگیری کنین! هر چند وقت یه بار فرد رو می ببینن و رابطه رو احساس می کنین، هنوز نتونسته اید بعد از ملاقات ساده، پیگیری کنین؟ خوب، شما تنها نیستین. «سیستمی» واسه پیگیری بسازین. فرایندی رو دنبال کنین و به شکل هفتگی برنامه ریزی کنین تا قدم بعدی واسه رابطه با هر یک از مخاطبین رو وردارین. اینجا مثالایی واسه حفظ رابطه با افرادی که به طور حضوری ملاقات می کنین هست. باید مجموعه قدمایی رو که در دراز مدت اتفاق میفته بسازین، نه فقط تلاشی ضعیف واسه رابطه دوباره.

برنامه-ریزی

  • یک یادداشت دست نویس بنویسین (بله درست شنیدید!) و به اونا بگید چقدر از ملاقات شون خوشحالید. اگه هر هفته زمان مشخصی رو واسه پیگیری اختصاص بدین، روی هم تلمبار نمی شه.
  • ایمیلی شامل بروشور یا اطلاعات دیگر ضمیمه شده براشون ارسال کنین و از اونا بخواهید که همین کار رو بکنن.
  • افراد رو دعوت کنین که به شکل تلفنی یا حضوری دوباره رابطه برقرار کنین. اونقدر این کار رو ادامه بدین تا پیام واضحی بگیرین که فرد علاقه ای به این کار نداره. مردم سرشون شلوغه و روابط جدید بیشتر می تونه اونا رو دلسرد کنه.

  • نمونه کوچیکی از اجناس تون رو براشون ارسال کنین یا دعوتشان کنین تا با خدمات تون آشنا شن، اونو مثل هدیه آماده کنین، مردم احساس خاص بودن رو دوست دارن.

  • مقالات یا منابع دیگری که از نظرشون جالب و کمک حاله براشون بفرستید.
  • رابطه تون رو از راه ایمیل، تلفن یا اگه امکان داره حضوری حفظ کنین. اجازه ندین رابطه ضعیف شه.
  • از اونا بپرسید می تونین اونا رو به لیست ایمیل تون اضافه کنین و شمام نام تون رو در لیست اون وارد کنین تا بتونین از اخبار همدیگه مطلع باشین.
  • یادداشت یا ایمیلای مناسبتی براشون ارسال کنین. مطمئن باشین یک مکاتبه ی کوچیک شامل چند کلمه قشنگ، کار خود رو می کنه.

شما چه جوری شبکه سازی می کنین، و چه جوری رابطه تون رو حفظ می کنین و رابطه رو پیشرفت میدید؟ رمز و رازهای کارتون رو با ما اینجا در بین بذارین!

منبع : inc.com


دسته‌ها: آموزشی