فایل پژوهش: دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت : بررسی تاثیر تبلیغات و ابعاد برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان

عنوان :  مطالعه تاثیر تبلیغات و ابعاد برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان دانشگاه آزاد اسلامی  واحد نراق  پایان.

عنوان :  مطالعه تاثیر تبلیغات و ابعاد برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان

دانشگاه آزاد اسلامی 

واحد نراق 

پایان نامه ارشد رشته مدیریت

با عنوان:

مطالعه تاثیر تبلیغات و ابعاد برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان

پایان نامه

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

مقدمه

در طی چند دهه اخیر، محققان و فعلان در زمینه خدمات توجه زیادی به موضوع برند داشته اند. این نکته كه برند ارزشی دارد كه از ارزش معمول دارایی كه به وسیله فعالیت های مالی حرفه ای ایجاد شده می باشد فراتر می رود(رحیم نیا،4:1389).

ساخت یک برند قدرتمند در بازار، هدف بسیاری از سازمان هاست. برند های موفق باعث افزایش اعتماد به محصولات و خدمات ناملموس می شوند و مشتریان قادر به تجسم و شناسایی بهتر خدمات آن ها می شوند. در بخش خدمات، برندها به عنوان راهی سریع برای شناسایی و متمایز ساختن خود و ایجاد تصویر در ذهن مشتریان می باشند . در میان ابعاد قابل لمس یک محصول یا خدمت، تصویر برند مهم ترین چیزی می باشد كه اكثر استراتژی های بازاریابی معطوف به آن هستند و به برجسته كردن برندگرایش دارند . متخصصین مالی بر این عقیده اند كه برند تجاری می تواند ارزشی بیش از ارزش متداول ایجاد نماید. امروزه برند دیگر تنها یک ابزار كارآمد در دست مدیران نیست. برند یک الزام استراتژیک می باشد كه سازمانها را در جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتریان و همچنین به ایجاد مزیت های رقابتی پایدار كمک می سازد(کلر،321:1999).

محصولاتی که تنها به جنبه تأمین نیازتوجه داشته باشند در میان سایر محصولات هم گروه خود نادیده گرفته می شوند.  این در حالی می باشد که هر گونه مزیت واقعی می تواند مصرف کننده را به سوي خود جذب کند، زیرا نام هاي تجاري در واقع ارزش هایی هستند که با مصرف کنندگان و گروه هاي هدف ارتباط آگاهانه مستقر می سازند. فرآورده بی نام را مشتري به چشم یک کالا می نگرد و در آنجا تنها قیمت مطرح می باشد، پس برنده کسی می باشد که پائین ترین قیمت را دارد(کاتلر،31:1385).

از سویی دیگر تشدید فضای رقابتی در تجارت جهانی و ملی در اکثر کشورهای جهان با هدف جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود موجب افزایش دغدغه مدیران ارشد سازمانها و شرکت های کوچک و بزرگ شده می باشد. تقویت طریقه خصوصی سازی و اولویت یافتن اصل چهل و چهار قانون اساسی به همراه طریقه جهانی شدن سبب شدت رقابت شده می باشد.ارتباطات در بازاریابی تأثیر عمده­ای در ایجاد ارزش برای برندهای مختلف اعمال می­نماید و با افزایش ارتباطات بین شرکت­ها و مشتریان آنها بر قدرت و ارزش برند این شرکت­ها افزوده می­گردد. از میان ابزارهای مختلف ارتباطی، تبلیغات و فعالیت­های ترفیعی همواره دارای تأثیر کلیدی بوده­اند.

مطالعه و مطالعه بیشتر در مورد نام تجاري و حوزه فعالیت شرکتها آنها را قادر می سازد تا با برنامه ریزي صحیح، هماهنگی و بکارگیري درست منابع باعث بالا بردن ارزش این دارائی نامشهود خود شوند(بازرگان،65:1377).

1-1-اظهار مسئله

نام گذاری تجاری کالاهای فیزیکی به سبب ویژگی های ناهمگنی،دوام ناپذیری ازنام گذاری تجاری خدمات متمایز می باشد.تحقیقات انجام گرفته در بخش فروش کالا ومحصولات مثل صنایع دستی ویا سوغات هر شهر نشان می دهدکه ابعاد نام تجاری مثل شواهد نام تجاری به گونه اساسی بر رضایت ونگرش مصرف کننده و قصد خرید مجدد تاثیر می گذارد.(هورن،2003)

نام گذاری تجاری چیزی فراتر از خلق یک نشانه بیرونی می باشد که طی آن کالا یا خدمت ،کالا یا شرکت آن را دریافت کرده باشد، بلکه نام های تجاری راهبردی می باشد با هدف متمایزسازی ،عرضه وتدوین می گردد.(کاپفرر،نقل ازقربانلو،1385)

نام و نشان تجاری سبب شناسایی یك فروشنده یا سازنده از سایر فروشندگان یا سازندگان می گردد و می‌توان گفت كه امروزه نام و نشان تجاری كالا دارای چنان اهمیتی شده می باشد كه حتی اهمیت آن به مراتب بالاتر از خود كالا می باشد. امروزه نام و نشان کالاهای تجاری از ارزش بیشتری نسبت به سایر دارائیهای سرمایه ای شركت برخوردار می‌باشند( تقی‌پوریان و همكاران، 1388).

آن چیز که مسلم می باشد اینکه  ادامه فعالیت تولیدی بدون بازاریابی و تبلیغات  برای فروش محصول امکان پذیر نیست لیکن بایستی دقت داشت که هر کالایی را در هر بازار نمی توان فروخت و فروش کالا در بازارهای مختلف نیازمند انجام تبلیغات مناسب آگاهی و اطلاع از علم بازار یابی می باشد. (کاتلرو آرمسترانگ، 1984) 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

در بازار های رقابتی امروزی در نظر داشتن این نکته مهم می باشد که تولید ، فروش وتبلیغات بایستی در کنار هم کار کنند تا منجر به بهترین نتایج شوند . تبلیغات هر برند ، فرآیندی پاسخ گو برای شناسایی ، پیش بینی و برآورده ساختن سود آور نیازهای مشتریان می باشد . با این شیوه سازمان قادر خواهد بود محصولات خودرا مطابق با نیازهای مشتریان قرار دهد و نه اینکه چیزی را تولید کند و انتظار رسیدن مشتریان را داشته باشد (نوررشیدی،43:1382) .

گريس و اُكاس از ديدگاه مصرف كنندگان ابعاد نام تجاري رادر تحقیقی بررسي كردند.ابعاد نام تجاري در قالب شواهد نام تجاري(محیط خدمت، خدمات كاركنان، قیمت کالا) مورد بررسي قرارگرفت. اجزاي اصلي مدل پيشنهادي گريس و اكاس براي نام هاي تجاري خدماتي برگرفته از ادبيات رفتارمصرف كننده، نام تجاري و خدمات می باشد. اين ابعاد عبارت می باشد از: قصد مجدد خريدنام تجاري، توجه نسبت به نام تجاري، رضايت، شواهد نام تجاري و ارتباطات نام تجاري.

از سویی دیگر تحقیقات انجام گرفته در بخش های خدماتی مثل فروشگاه های خرده فروشی و بانک ها نشان می دهد که ابعاد نام تجاری مثل شواهد نام تجاری و ارتباطات نام تجاری به گونه اساسی بر رضایت و توجه مصرف کننده و درنهایت قصد خرید مجدد نام تجاری در بخش خدمات تاثیرگذار می باشد(سگال،2003).

اعتبار نام تجاری از طریق افزایش كیفیت ادراك شده ، كاهش میزان ریسك و كاهش هزینه اطلاعات بر خرید مصرف‌كننده تاثیر گذار می‌باشد، معضلات مواجه شده در سنجه های رفتاری وفاداری به نام تجاری نشان می دهند که چرا فرق بین وفاداری به نام تجاری و رفتار خرید تکراری اهمیت دارد.

نتایج پژوهش كایامن و آراسلی(2002) در مطالعه ارتباطات بین چهار بعد ارزش ویژه برند با بهره گیری از ابعاد كیفیت ادراک شده و مطالعه ارتباط آنها با وفاداری و تصویر برند به این نتیجه رسیده اند كه این ابعاد اثر مستقیم وغیر مستقیم قابل توجه ای بر وفاداری به برند دارند(بال،532:2001).

یکی از متداولترین روش ها جهت تعیین میزان ارضای نیازهای و خواسته ها از طریق کالاها و خدمات ارائه شده توسط سازمان ها سنجش رضایت مشتری می باشد. اندازه گیری رضایت مشتری، ابزار موثری برای کنترل عملکرد کلی سازمان ارائه کرده و سازمان را در تشخیص ضعف هایش و کوشش برای برطرف کردن آنها یاری می دهد و امکان شناسایی برتری های اقتصادی به مقتضای شرایط خاص زمانی را برای سازمان فراهم می سازد.(ملکی،54:1387)

امروزه مشتری به عنوان کانون تصمیم گیری های بازاریابی مدیریت قرار گرفته می باشد وسازمانها  بودجه ای را صرف جمع آوری نظریات آنها تحت عنوان«صدای مشتری» کرده اند تا از نیازهای آنها مطلع شوند( بیرجان- 2004: 26) .

علت های متعددی مربوط به برند برای رشد برندسازی در صنعت گلاب گیری هست، که . از دیدگاه مشتری، كاهش ریسک های ادراک شده مالی و غیر مالی و هزینه های نافع كلیدی می باشند. در مورد صاحبان برندگلاب قمصرکاشان موضوع كلیدی، توانایی ارائه قیمت های مناسبتر نسبت به کارخانجات مشابه رقیب، توانایی كسب سهم بازار بیشتر، توانایی حفظ مشتریان از طریق ایجاد وفاداری به برند و كاهش هزینه های بازاریابی می باشد.همچنین برند گلاب قمصر کاشان با سطح رضایت بیشتر منجر به درآمد بالاتر و رشد بالاتری در كسب درآمد از مشتری می گردد.

1-2-اهمیت و ضرورت موضوع

امروزه شناخت و پیش بینی نیازهای مشتریان برای بنگاه اقتصادی جهت کسب مزیت رقابتی بازار ضروری می باشد.مشتری عامل کلیدی قلمداد می گردد و جهت گیری کلیه اهداف، استراتژی ها و منابع حول محور جذب و نگهداری مشتری می باشد.حفظ ونگهداری مشتری برای شرکت هایی که دغدغه حفظ وتوسعه جایگاه رقابتی خویش در بازار را دارند، چالشی استراتژیک تلقی می گردد(الیور،34:1999).

با در نظر داشتن انبوه تولیدكنندگانی كه مبادرت به تولید یك رده محصول یا خدمات مشابه می‌نمایند، آن چیز که كانون توجه مشتری قرار می‌گیرد ، نام و نشان تجاری می‌باشد .نام تجاری شرکتها از دوجنبه دارای اهمیت می باشد:

 اول اینکه با آگاهی و قوه تشخیص، مشتریان جدید را جذب می کند. اما پس از آن نسبت به مشتریان جدید در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند. و دوم در مورد مشتریان جدید تداوم ارتباط با نام تجاری، دارای معنی بیشتری می گردد.

تأثیر برندها در شناسایی محصول شرکت در بازارهاي روبه گسترش امروزي، نقشی انکارناپذیر می باشد. در این بین، گلاب گیران کاشان بایستی در انتخاب برند خود مفاهیم بازاریابی از قبیل شناخت نیازهای مشتری، فعالیت های تبلیغی را بخوبی آگاهی داشته باشند. در بازار گلابگیری مشتریان وفادار به برند می توانند حیات آن را تضمین کنند، لذا علامت گذاری با تاکید بر قصد خرید مشتریان به گلاب گیران کاشان کمک می کند تا خود را ازنظر راهبردی برای آینده تثبیت کنند،بنابراین نیاز می باشد که گلابگبران کاشان برای رشد وگسترش حضور خود در بازار به تأثیر علایم تجاری در قصد خرید مشتریان آگاهی داشته باشند.

از آنجایی که برند گلاب کاشان مفاهیم بازاریابی را در راه ارتقای ارزش نام تجاری خود بکار می گیرند و درک صحیحی از برند، مدیریت آن و ارزش نام تجاری ندارند و از سوی دیگر مشتری منبع اصلی در آمد می باشد و باافزایش رقابت جذب و حفظ مشتریان بیش از پیش سخت تر و دشوارتر می نماید.

 در چرخه جذب، حفظ و پرورش مشتریان تامین رضایت مشتری از طریق شناسایی خواسته های وی کلیدی می باشد. پس شناسایی رضایت مشتریان و قوت در این زمینه بر برنامه ریزی مدیران در راستای حفظ بهتر مشتریان کمک می کند. (عزیزی، جاودانی، 25:1388)

نام تجاری نوعی ابزار دفاعی در بازاریابی برای حفظ مشتریان فعلی بوده و نوعی از ابزار تهاجمی برای بدست آوردن مشتریان جدید. اعتبار نام تجاری از طریق افزایش كیفیت ادراك شده ، كاهش میزان ریسك و كاهش هزینه اطلاعات بر خرید مصرف‌كننده تاثیر گذار می‌باشد(اسوینی[1]،2008) .

با فعال بودن ابعاد برند گلاب کاشان در ذهن مشتریان ،نام برند بر رفتار خرید و قصد خرید مجدد تاثیر گذار می باشد.پس اگر شخصیت برند گلاب کاشان خوب طراحی گردد بر انتخاب برند وتصمیم گیری مشتری موثراست. همچنین تأثیر تبلیغات در فعال سازی ابعاد برند بر تقویت ترجیحات مشتری،افزایش احساسات وخرید مجدد مشتری را به همراه دارد.

ابعاد برند مقوله مهمی می باشد که در صنعت گلاب گیری به آن توجهی نشده می باشد و نیازمند مطالعه می باشد.

1-3-اهداف پژوهش

اهداف اصلی

تاثیر تبلیغات و ابعاد برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان

اهداف فرعی

ارزیابی ابعاد نام و نشان تجاری گلاب قمصر کاشان از دید مشتریان

-ارزیابی آوازه برند گلاب قمصر کاشان (تبلیغات، پیشبرد فروش، تبلیغات دهان به دهان، شهرت)

-ارزیابی قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان

-ارزیابی تاثیر ابعاد نام و نشان تجاری گلاب قمصر بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر

-ارزیابی تاثیر در نظر داشتن نام تجاری گلاب قمصر بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر

1-4.قلمرو پژوهش

قلمرو پژوهش مدیریت بازاریابی به گونه خاصی به مقوله برند ، تبلیغات و قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان در سال 93 می پردازد.

1-5-مدل مفهومی پژوهش

با در نظر داشتن این که مدل ارائه شده توسط گریس و اکاس[2] از جامعیت کافی برخوردار می باشد و متغیرهای مورد توجه این پژوهش را در بر می گیرد ، لذا مدل مذکوربا الهام از مدل اکاس وگریس به عنوان مدل مفهومی پژوهش بهره گیری شده می باشد. اجزای اصلی مدل از تبلیغات و ابعاد برند می باشد .

متغیرهای مستقل:

شواهد برند(نام تجاری،قیمت، محیط، محصول، خدمت، احساسات، برداشت شخصی)

آوازه برند(تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان، شهرت،پیشبرد فروش)

متغیر میانجی:

در نظر داشتن نام تجاری

سوال های پژوهش

سوال های مقدماتی

1)آیا شواهد نام تجاری گلاب قمصر کاشان در حد مطلوبی قرار دارد؟

1-1.آیا نام برند گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

1-2. آیا قیمت گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

1-3.آیامحیط گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

1-4.آیامحصول گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

1-5.آیا خدمات کارکنان گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

1-6.آیا احساسات مشتریان درمورد گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

1-7.آیا برداشت شخصی مشتریان از گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

2)آیا آوازه نام برند گلاب قمصر در حد مطلوبی قرار دارد؟

2-1.آیاتبلیغات گلاب قمصرکاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

2-2.آیاپیشبرد فروش گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد؟

2-3.ایاتبلیغات دهان به دهان گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد؟

2-4.آیاشهرت گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد؟

3)آیا در نظر داشتن نام تجاری گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد؟

4)آیا قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد؟

سوال های اصلی

1.آیا شواهد نام تجاری بر در نظر داشتن نام تجاری گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد؟

2.آیا آوازه برند  بر در نظر داشتن نام تجاری گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد؟

3.آیا شواهد برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد؟

4.آیا آوازه برند  بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد؟

5.آیا در نظر داشتن نام تجاری بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد؟

 

1-7-فرضیه های پژوهش

فرضیه های مقدماتی

1) شواهد نام تجاری گلاب قمصر کاشان در حد مطلوبی قرار دارد.

1-1. نام برند گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

1-2. قیمت گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

1-3. محیط گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

1-4. محصول گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

1-5. خدمات کارکنان گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

1-6. احساسات مشتریان درمورد گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

1-7. برداشت شخصی مشتریان از گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

2) آوازه نام برند گلاب قمصر در حد مطلوبی قرار دارد.

2-1. بلیغات گلاب قمصرکاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

2-2. پیشبرد فروش گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد.

2-3. تبلیغات دهان به دهان گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد.

2-4. شهرت گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد.

3) در نظر داشتن نام تجاری گلاب قمصر درحد مطلوبی قرار دارد.

4) قصد خرید مشتریان گلاب قمصر کاشان درحد مطلوبی قرار دارد.

فرضیه های اصلی

  1. شواهد نام تجاری بر در نظر داشتن نام تجاری گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد.
  2. آوازه برند بر در نظر داشتن نام تجاری گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد.
  3. شواهد برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد.
  4. آوازه برند بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد.
  5. در نظر داشتن نام تجاری بر قصد خرید مشتریان گلاب قمصر تاثیر معناداری دارد.

1-8-تعریف عملیاتی  اصطلاحات پژوهش

برند: برند تجاری عبارتست از یک نام، واژه ،علامت و خدمات و طرح و یا ترکیبی از آنها که برای شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده مورد بهره گیری قرار می گیرد و باعث متفاوت کردن انها از کالاها و خدمات رقبا می گردد(کاتلر،2001).

شواهد برند: شواهد برند تعیین کننده فردیت، آرمانها و اهداف، ارزشها و علائم شناسایی برند تجاری می باشد(کاتلر،2001)  .

آوازه برند: فرآیندی می باشد که نام تجاری از طریق تبلیغات و بازاریابی به بازر ومشتریان عرضه می گردد(کاتلر،2001).

قصد خرید مشتریان: حفظ تعهد عمیق به خرید مجدد یا انتخاب مجدد محصول به گونه مستمر در آینده، به رغم این که تاثیرات موقعیتی و کوشش های بازاریابی ، به صورت بالقوه می تواند باعث تغییر در رفتار مشتری گردد(الیور،34:1999).

تبلیغات: یکی از مهم­ترین ابزارهای ارتباطی در فعالیت­های بازاریابی مطرح بوده و در ایجاد تصویر ذهنی مناسب از برند در ذهن مشتریان تأثیر حیاتی بر عهده دارد(کاتلر،2001).

در نظر داشتن نام تجاری: در نظر داشتن نام تجاری عواملی می باشد که برند یک سازمان از طریق تبلیغات، تسهیلات خدماتی و ظاهر ارائه دهندگان خدمات، نام سازمان و آرم ان ارائه می­نماید(کاتلر،2001).

گلاب قمصر:محصولات قمصر کاشان برای خوشبو کردن تهیه شده از گل محمدی می باشد.

 

2-1.برند

2-1-1.نام تجاری چیست ؟

برند تجاری عبارتست از یک نام، واژه ،علامت و خدمات و طرح و یا ترکیبی از آنها که برای شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده مورد بهره گیری قرار می گیرد و باعث متفاوت کردن انها از کالاها و خدمات رقبا میشود. یک برند تجاری باعث می گردد تصویر یکپارچه ای از شرکت در اذهان تداعی می گردد و در اثر بهره گیری از این برند تجاری برای کالاهای دیگر شرکت، کارایی بالا رفته و هزینه های ممکن کاهش یابد. بر طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا برند تجاری عبارت می باشد از: اسم، عبارت، سمبل، طرح و یا ترکیبی از این موارد می باشد. هدف، شناسایی کالا و خدمات از یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و تفکیک کردن آنها از یکدیگر در رقابت های اقتصادی می باشد. از لحاظ فنی، برند، یک نام، لوگو، یا سمبل جدید برای محصول می باشد. دیوید آکر برند تجاری را سمبلی می داند که با تعداد زیادی دارایی و تعهد ذهنی خورده می باشد وپیوند خورده می باشد وهدف آن شناسایی و فرق محصولات می باشد. رونی اظهار می ‌کند برند یک عبارت، علامت، سمبل یا ترکیبی از این هاست که به مقصود شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده یا گروهی از آنان از محصولات رقبا مورد بهره گیری قرار می باشد. بوز-آلن و همیلتون برند تجاری را، راه میانبری برای برقراری ارتباط با بازار به وسیله داده ها می دانند. لسلی دی چرناتونی پروفسور بازاریابی مدرسه بازرگانی بریتانیا می گوید: برند تجاری عبارتست از مشارکت فعال در هر گونه ارتباطی، که این ارتباط چه میان مشتری و برند تجاری،کارمند و کارمند،کارمند و مشتری یا کارمند و دیگر ذی نفعان به وجود می آید.(کاتلر،2001)

 تعیین نام تجاری هنر و بنیان بازاریابی می باشد . انجمن بازار یابی آمریکا نام تجاری را چنین تعریف کرده می باشد :  یک نام تجاری یک نام ، اصطلاح ، علامت ، نشان یا طرح یا ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها و یا خدمات از کالاها یا خدمات رقبا به کار می رود .  

به گونه اختصار نام تجاری می تواند یک علامت تجاری ، نشان و یا سمبل دیگری باشد . بدین ترتیب نام های تجاری جدای از دارایی هایی نظیر مجوز بهره برداری ، حق طبع و غیره هستند که از مدت زمان اعتبار خاصی برخوردار می باشند. یک نام تجاری تعهد همیشگی یک فروشنده برای ارائه ی مجموعه ای از ویژگی ها ، مزایا و خدمات خاصی را به خریداران می رساند . بهترین نام تجاری حاوی تضمین کیفیت هستند . اما یک نام تجاری می تواند سمبل مواد پیچیده تری هم باشد . یک نام تجاری می تواند تا شش معنای مختلف زیر را در برداشته باشد .ویژگی ها ،مزایا،فواید،فرهنگ، شخصیت،بهره گیری کننده.

در تعیین نام تجاری چالش اصلی بر سر تعیین مجموعه ای عمیق از معانی برای آن نام می باشد . اگر مخاطبین بتوانند ابعاد شش گانه نام تجاری را در نظر خود مجسم کنند آن نام تجاری از عمق لازم برخوردار می باشد . اگر این طور نباشد نام تجاری کم عمق خواهد بود .نوع برچسب زنی و بسته بندی شاید مرحله ای بعد از تعیین نام تجاری باشد که بر کیفیت ارائه ی کا لا تأثیر می گذارد .تصمیم درمورد ی برچسب زنی و بسته بندی :

 بسیاری از کالاهایی که به بازار عرضه می شوند بایستی بسته بندی شوند و برچسب داشته باشند . بعضی از بسته بندی ها شهرت جهانی دارند و بسیاری از بازاریابان بسته بندی را همراه با عناصر دیگر بازاریابی یعنی قیمت،کالا، مکان،و تبلیغات پیشبردی ، پنجمین عنصر ترکیب عناصر عناصر بازاریابی می دانند. (کاتلر،498:1378)

در هر حال بازاریابان با بسته بندی و برچسب زنی به عنوان رکنی از خط و مشی کالا برخورد می کنند . بسته بندی فعالیت های مربوط به طراحی و ایجاد جعبه یا لفاف برای یک کالا را در بر می گیرد . (هومن،90:1384)

 اخیراً بسته بندی به ابزار بازاریابی بالقوه ای تبدیل شده می باشد . بسته بندی ای که ازطراحی خوبی برخوردار می باشد برای مصرف کننده راحتی و برای تولید کننده ارزش تبلیغاتی دارد . تهیه ی یک بسته بندی کار آمد برای یک محصول جدید مستلزم تصمیم گیری در موارد چندی می باشد . اولین کار ایجاد مفهوم بسته بندی می باشد سپس بایستی روی دیگر ارکان بسته بندی نظیر شکل ،  اندازه ، و… تمرکز گردد . بعد از اتمام کار طراحی بسته بندی می بایستی مورد آزمون قرار گیرد . آزمون مهندسی با هدف اطمینان از مقاومت بسته بندی تحت شرایط عادی انجام می شود . آزمون بصری برای اطمینان از خوانا بودن نوشته ها و هماهنگی رنگ ها با هم انجام می شود . آزمون واسطه برای اطمینان از جذاب بودن واسطه ها صورت می پذیرد . ازمونهای مصرف کننده هم با این هدف انجام می شوند که اطمینان حاصل گردد عکس العمل مصرف کننده نسبت به بسته بندی مثبت و مساعد می باشد . (سی موون،نقل ازقربانلو،1386)

2-1-2.خصوصیت ویژه برند

خصوصیت ویژه برند به یک دسته از خصوصیات انسانی که برند در ارتباط می­باشند، تصریح دارد. خصوصیت ویژه یک برند باسابقه و قدیمی این می باشد که عوامل احساسی و عاطفی وابسته به برند را قوت بخشیده و به افزایش ترجیح و قدرت توصیه و نفوذ و نهایتا توسعه اطمینان و وفاداری به برند می­پردازد(هومن،91:1384) .

تعداد صفحه :108

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان